Gdzie znaleźć porcję zdrowia zimą?

36

O tej porze roku przynajmniej raz dopada nas przeziębienie. Najczęściej dopada nas znienacka i jak to w życiu bywa właśnie w najmniej odpowiednim momencie. Jednym z głównych czynników sprzyjającym osłabieniu organizmu jest nieodpowiednia dieta, uboga w witaminy i minerały. Receptą na realizację dziennego spożycia odpowiedniej ich porcji jest sięgnięcie po przetwory bogate we wszystko co potrzebne, by w dobrej kondycji cieszyć się miesiącami zimnymi. Do wyboru mamy soki, herbatki, dżemy, konfitury, susze, nalewki czy wspaniałe mrożonki. Oto zestaw najbardziej bogatych i wartościowych źródeł witamin, minerałów i innych wspomagających nasz organizm substancji prozdrowotnych.

 

Malina

Znane od wieków owoce maliny są świetnym panaceum na wszelkie przeziębienia. Zawierają one witaminy z grupy A, niektóre z grupy B, witaminę PP oraz w większej ilości witaminę C. Inną cechą tych owoców jest działanie przeciwgorączkowe i napotne. Dowiedziono, że maliny mają związki silnie antyoksydacyjne, działające jak zamiatacze wolnych rodników i innych aktywnych form tlenu, chroniąc przed zmianami nowotworowymi. Oczywiście od niedawna wiadomo, że właściwości tych owoców są rewelacyjne w cyklach mających na celu redukcję tkanki tłuszczowej.

 

Wiśnia

Wiśnie zawierają dużą ilość kwasów owocowych, pektyny, mangan, żelazo, a także wapń i jod. Mają one jeden z najskuteczniejszych antyoksydantów w postaci bioflawonu, zapobiegający powstawaniu nowotworów. Kwasy owocowe, w które wiśnie są szczególnie zasobne, doskonale wspomagają oczyszczanie naszego organizmu z substancji szkodliwych i pobudzają przemianę materii. Pektyny ułatwiają wiązanie i wydalanie toksyn, a także obniżają poziom cholesterolu. Wiśnie mają działanie przeciwbakteryjne, dezynfekują przewód pokarmowy i pobudzają wydzielanie soków trawiennych, przyspieszając tym samym trawienie. Przy zapaleniach górnych dróg oddechowych sok z wiśni działa nie tylko antyseptycznie, ale i wykrztuśnie, gdyż rozrzedza gęsty śluz i tym samym ułatwia jego odkrztuszanie.

 

Dzika róża

Róża ma 10 razy więcej witaminy C niż czarna porzeczka i 100 razy więcej niż jabłka. Jest wręcz idealna na przeziębienie, katar, grypę i infekcje. Tylko kilka owoców róży zapewnia już dzienną dawkę witaminy C, 3-5 krotnie bardziej aktywnej niż formy syntetyczne. Owoce dzikiej róży działają ogólnie wzmacniająco. Zawarte w owocach witaminy i olejki eteryczne świetnie wspomagają organizm w powrocie do zdrowia, podczas przeziębień i w infekcjach górnych dróg oddechowych. Ponadto wyciągi z dzikiej róży zaleca się kobietom w okresie ciąży i karmienia, rekonwalescentom, w stanach ogólnego osłabienia, zmęczenia oraz stresu.

 

Aronia

Nie wszyscy wiedzą, że aronia uważana jest za najzdrowszy owoc jagodowy na świecie, nazywany bombą witaminową. Wiele leków syntetycznych można by z powodzeniem odstawić, zastępując je aronią, zwracając przy tym uwagę na swoją dietę. Owoce te stanowią jedno z najbogatszych źródeł związków antyoksydacyjnych w przyrodzie. W 100 g znajduje się aż ok. 500 mg tych substancji. Badania laboratoryjne udowodniły, że aroniowe jagody wykazują najsilniejsze działanie przeciw- utleniające, jakie kiedykolwiek zarejestrował człowiek. Wskazane jest więc wykorzystywanie aronii w szeroko pojętej profilaktyce wielu chorób, w szczególności tzw. chorób cywilizacyjnych.

 

Pigwa

Pigwa doskonale wzmacnia organizm, dlatego poleca się podawać ją po długotrwałej chorobie. Ma ona właściwości regenerujące, szczególnie w odniesieniu do wątroby. Dzięki dużej zawartości witaminy C wyśmienicie wspomaga leczenie przeziębień. No i oczywiście jest bardzo dobra dla dzieci, ponieważ wzmacnia apetyt maluchów niejadków, dostarczając przy tym sporo wartości odżywczych. Jest znakomitym owocem na jesień, ponieważ naturalnie uodparnia i przygotowuje organizm na zimę.

 

W zimne miesiące rzeczywiście spożywamy mniej witamin i minerałów niż latem, chyba że urozmaicamy swoją dietę różnego rodzaju przetworami bogatymi w te cenne składniki. Pomyśleć o tym należy już latem, gdy owoce są w obfitości i w niższych cenach. Najlepiej prozdrowotne przetwory przygotowywać samemu, uważając na to, by przez długotrwałą obróbkę termiczną nie zniszczyć szczególnie cennych i zarazem dosyć delikatnych witamin. Najważniejsze jest jednak to, by wyrobić w sobie nawyk regularnego używania tego typu specjałów podczas zimnych miesięcy, ponieważ to regularne uzupełnianie witamin i minerałów bezpośrednio wpływa na zwiększenie odporności naszego organizmu.

(B&H)

Udostępnij:Share on FacebookShare on Google+
Następny wpis

Zostaw odpowiedź