Tłuszcz potrzebny od zaraz!

Niemal każdy Polak odżywiający się tradycyjnie, cierpi na skutki uboczne niedoborów niezbędnych kwasów tłuszczowych omega 3.

Czy wiesz, że w Japonii liczącej około 120 milionów mieszkańców żyje w tej chwili prawie 40 000 ludzi, którzy przekroczyli magiczną liczbę 100 lat? Daje to niemal jednego stulatka na 1000 mieszkańców. W Polsce sytuacja wygląda tak, że 100-latek przypada na 25 000 mieszkańców. Sekretem w tym względzie okazała się głównie dieta. Japończycy, którzy ukończyli 100 lat, jedli głównie surowe ryby i inne pokarmy bogate w kwasy tłuszczowe omega 3. Powszechnie wiadomo, że tego rodzaju tłuszczy organizm nie potrafi sam syntetyzować w organizmie, dlatego ciągle potrzebuje dostarczania ich z zewnątrz. Oznacza to najczęściej, iż niemal każdy Polak odżywiający się tradycyjnie, cierpi na skutki uboczne niedoborów niezbędnych kwasów tłuszczowych omega 3.

Tłuszcze te wchodzą w skład każdej prawie komórki w naszym organizmie, dlatego ich niedobór może wywołać niemal każdy objaw. W skrajnych przypadkach dochodzi do depresji, nerwic, chronicznie złego samopoczucia, szybkiego starzenia się, zawałów, wylewów czy nowotworów. W łagodniejszych przypadkach niedobory tych niezbędnych kwasów tłuszczowych powodują nadwagę, wysuszenie skóry na całym ciele, łupież, kurcze nóg w czasie chodzenia, obniżenie odporności, chroniczne zapalenie gardła lub problemy z układem moczowym.

21

Żeby przywrócić organizm do równowagi i lepszego samopoczucia, trzeba spożywać dużą ilość omega 3 przynajmniej przez miesiąc a najlepiej przez parę miesięcy. W naszych warunkach najlepszym źródłem tych tłuszczy są ziarna lnu, tłuste ryby, tran i suplementy. Świetnym rozwiązaniem jest zastosowanie oleju z siemienia lnianego tłoczonego na zimno. Pamiętać jednak należy o tym, że termin przydatności do spożycia jest w tym wypadku krótszy, wynoszący parę tygodni, ponieważ kwasy tłuszczowe omega 3 szybko się utleniają.

Same ziarna siemienia lnianego również są doskonałym źródłem tych tłuszczy, choć niektórzy nie przepadają za ich smakiem. Warto przy okazji wiedzieć, że zmielone ziarna dobroczynnie działają na żołądek i przyczyniają się nawet do całkowitego wyleczenia choroby wrzodowej. Olej z siemienia lnianego czy zmielone ziarna można miksować z chudym twarogiem lub kefirem, doprawiając łyżką kakao lub cynamonem z odrobina słodzika. W ten sposób otrzymamy bardziej zjadliwe danie, bogate w te życiodajne kwasy tłuszczowe.

Omega 3 nie da się w żaden sposób przedawkować, chyba że w ten sposób co każdy inny tłuszcz – można przybrać na zapasowej tkance tłuszczowej, jak się go o wiele za dużo spożywa.

Warto do swojej diety na stałe dodać tłuste ryby typu pstrąg czy łosoś. Natomiast na niewielką przegryzkę między posiłkami świetnie nadają się nasiona i orzechy a szczególnie orzechy włoskie. Są one bogate w całą gamę zdrowych tłuszczy w tym szczególnie w tłuszcze nas interesujące.

shutterstock_25791214

Mimo że wiele osób żyje odczuwając na co dzień skutki niedoborów niezbędnych kwasów tłuszczowych, to szczególną uwagę w tym względzie winny wykazywać kobiety w ciąży. Dla nich bardzo ważne jest stałe dostarczanie odpowiednich ilości omega 3, gdyż zapotrzebowanie to w związku z rozwijającym się płodem znacznie rośnie. Dowiedziono na przykład, iż dzieci kobiet, które uzupełniały swoja dietę w ciąży kwasami omega 3, wykazują wyższy poziom inteligencji od innych swoich rówieśników średnio aż o 19%. Przypuszcza się również, iż jedną z przyczyn depresji poporodowej jest drastyczny spadek poziomu kwasów tłuszczowych omega 3 w organizmie w związku z przekazaniem ich do płodu. Dlatego w okresie ciąży należy zaopatrzyć się w suplementy zawierające głównie ten rodzaj kwasów tłuszczowych.

Zdrowe serce i sprawny mózg to w głównej mierze zasługa diety połączonej z umiarkowaną aktywnością fizyczną. Jak się jednak wydaje, jednym z kluczowych składników pokarmowych są niezbędne kwasy tłuszczowe omega 3. Dlatego jak najszybciej zrewiduj swoją dietę pod tym kątem, by cieszyć się zdrowiem i lepszym samopoczuciem.

(B&H)

Udostępnij:Share on FacebookShare on Google+
Poporzedni wpis

Zostaw odpowiedź