Kakao i czekolada – słodkie wieści

Kakao jest dobrym źródłem antyoksydantów. Antyoksydanty mają pozytywny wpływ na nasz organizm, niwelują, bowiem negatywne działanie wolnych rodników, które są między innymi odpowiedzialne za rozwój komórek nowotworowych oraz przyśpieszone starzenie się skóry.

Kakao zawiera szczególny rodzaj antyoksydantów – flawonoidy. Występują one również w jabłkach, fasoli, orzechach, fioletowych winogronach, czerwonym winie oraz herbacie.

Kakao jest robione z nasion owoców rosnących na drzewie o nazwie Theobroma cacao. Nasiona są używane do produkcji zarówno kakao jak i czekolady. Naturalny proszek kakaowy jest robiony poprzez wyciskanie masła kakaowego z nasienia. Natomiast czekolada powstaje z całego nasienia i masła kakaowego. Stężenie antyoksydantów jest różne w zależności od produktu, jednak naukowcy udowodnili korzystne działanie zarówno czekolady jak i kakao.

Produkty zawierające flawonoidy używane były do niedawna jedynie ze względu na ich właściwości smakowe i zapachowe. Dziś ceni się je ze względu na ich pozytywny wpływ na zdrowie.

Ostatnie badania wskazują, że ich działanie nie ogranicza się tylko do zwalczania wolnych rodników, ale mogą również mieć wpływ na układ krążenia, nerki, pracę mózgu, układ odpornościowy, cukrzycę i ciśnienie krwi. Okazało się, że kakao może:

  • obniżać poziom LDL (złego cholesterolu)
  • podwyższać poziom HDL (dobrego cholesterolu)
  • zmniejszać lepkość krwi, co ułatwia jej przepływ
  • obniżać ciśnienie tętnicze u osób, u których jest ono podwyższone
  • wpływać na utrzymanie stałego poziomu cukru we krwi

 

Jak znaleźć czekoladę lub kakao o wysokiej zawartości flawonoidów?

Ogólnie rzecz biorąc im więcej naturalnego kakao w produkcie, tym więcej flawonoidów. Podobnie jak obróbka cieplna obniża wartość odżywczą warzyw, tak proces przetwarzania nasion kakao sprawia, że tracą swoje cenne właściwości. Na szczęście wzrost świadomości na temat walorów odżywczych kakaowca przyczynia się do większej dbałości o ich zachowanie.

Należy, więc wybierać naturalne kakao (nie słodzone) lub ciemną czekoladę o zawartości kakao co najmniej 40%.

Wniosek jest prosty – umiarkowane spożywanie kakao czy czekolady może wzbogacać naszą dietę w cenne składniki odżywcze. Nie należy, jednak zapominać, że oba te produkty zawierają tłuszcz i cukier, a więc są kaloryczne.

(art. z diet line)

Udostępnij:Share on FacebookShare on Google+

Zostaw odpowiedź