Bogactwo mórz i oceanów

Ryby i owoce morza posiadają nie tylko ważne dla naszego organizmu pełnowartościowe białka i witaminy, głównie  A i D, ale przede wszystkim składniki mineralne taki jak fosfor, jod, potas, selen magnez, wapń i wiele innych.

Potrawy z ryb powinny często gościć na naszych stołach ze względu na cenne kwasy Omega-3.

W Japonii stałym punktem jadłospisu są dania z ryb, dlatego też Japończycy żyją dłużej, rzadziej chorują na choroby układu krążenia i miażdżycę!

Czyż to nie jest zastanawiające?

Bogactwo mórz i oceanów

Tłuste znaczy zdrowe? Tak!

Warto pamiętać, że wybierając ryby, należy zaopatrzyć się w te najtłustsze, co jest zupełnym przeciwieństwem reguł, które obowiązują w przypadku mięs.

Dietetycy i lekarze szczególnie zalecają spożycie takich gatunków ryb jak:

  • Tłuste: makrela, sardynka, łosoś, śledź, halibut, tuńczyk, węgorz – zwierają ponad 5 procent tłuszczu (rekordzista węgorz – zawiera 26 proc. tłuszczu!).
  • Chude: dorsz, morszczuk, szczupak, mintaj, sola – zawierają 1 proc. tłuszczu.
  • Słodkowodne: pstrąg, karp, sieja, okoń – zawierają do 5 proc. tłuszczu.

Wybór ryb powinien być uzależniony od pory roku, np. makrelę warto kupować w zimie (grudzień), gdyż wówczas zawiera najwięcej tłuszczu.

Mało znanymi w Polsce, egzotycznymi i smacznymi rybami są:

  • Miruna poławiana głównie w wodach okalających Chile oraz Argentynę oraz wodach Nowej Zelandii. Dostępna wyłącznie w formie mrożonych tusz, filetów ze skórą oraz bez skóry, ale także w formie polędwic.
  • Błękitek nowozelandzki zwany również Witlinkiem, poławiany w wodach wokół Nowej Zelandii, jest doskonałą rybą białą o bardzo smacznym mięsie.
  • Karmazyn – ryba występująca pod postacią wielu gatunków, z których dwa żyją w chłodnych subarktycznych wodach północnych Atlantyku, a pozostałe w północno-wschodnim Pacyfiku. Ceniona za swoje białe, smaczne mięso.
  • Kergulena ryba poławiana w wodach wokół Antarktydy. Jest to ryba białokrwista, a brak hemoglobiny sprawia, iż może znajdować się w diecie osób ze skazą białkową. Charakteryzuje się znakomitymi walorami smakowymi.

Jedzmy ryby na zdrowie!

Udostępnij:Share on FacebookShare on Google+
Następny wpis

Zostaw odpowiedź