Cytrusowa dieta dla skóry po urlopie

Zrelaksowana, opalona skóra po urlopie wygląda na świeżą i młodszą. Aby zachować taki stan na dłużej pamiętaj o odpowiedniej pielęgnacji i diecie – bogatej w składniki nawilżające, witaminy i antyoksydanty.

Kilka letnich tygodni poza miastem, bez smogu, zanieczyszczeń, klimatyzowanych pomieszczeń dla skóry było niczym odwyk. Pamiętałaś o kremach z fotoprotekcją, okularach przeciwsłonecznych wreszcie się wysypiałaś i zdrowo jadłaś. Łatwo zauważyć różnicę – cera jest świeża i wypoczęta, zniknęły cienie pod oczami i niedoskonałości. Chciałabyś zachować ten stan na dłużej. To możliwe, jeśli dostarczysz skórze antyoksydantów, witamin i składników nawilżających.

Dlaczego to ważne?

Niestety żaden, nawet najwyższy filtr SPF, nie zapewnia całkowitej ochrony przeciwsłonecznej. Kiedy w najlepsze spacerowałaś po plaży, promienie UV – w szczególności UVA – docierały do głębokich warstw skóry, uszkadzając DNA komórek i przyspieszając procesy fotostarzenia. I choć wydaje Ci się, że wypiękniałaś dzięki opaleniźnie, w rzeczywistości dwa tygodnie ekspozycji na słońce zadziałały na niekorzyść kondycji Twojej skóry. Dlaczego? – Promienie UV uaktywniają działanie wolnych rodników w skórze.

Te za wszelką cenę próbują przyłączyć się do białek, tłuszczów i cząsteczek materiału genetycznego zawartych w komórkach, co z kolei prowadzi do osłabienia struktur skóry, a w efekcie jej większej podatności na uszkodzenia, wysuszenie, powstawanie zmarszczek oraz różnego typu niedoskonałości – wyjaśnia dr Agnieszka Bliżanowska z Centrum Dermatologii i Medycyny Estetycznej WellDerm. Kiedy skóra nie może samodzielnie poradzić sobie z nagromadzonymi uszkodzeniami, pojawia się stres oksydacyjny. To skutkuje gwałtownym pogorszeniem jej kondycji.

Jak dostarczyć antyoksydantów skórze?

W diecie, kosmetykach i zabiegach. Do antyoksydantów (przeciwutleniaczy) zaliczają się m.in. witamina C i E, karetonoidy i bioflawonoidy. Znajdziemy je w większości letnich warzyw i owoców, np. papryce, cebuli, pomidorach, jabłkach i cytrusach, chociaż bezkonkurencyjne pod tym względem okazują się owoce granatu i czerwone wino. Mają jedne z najwyższych indeksów antyoksydacyjnych (odpowiednio 95,8% i 68,3%). Warto więc po urlopie, a generalnie przez cały rok, stosować dietę śródziemnomorską, pełną dobroczynnych dla skory warzyw i owoców.

W uzupełnieniu diety skóry w przeciwutleniacze pomocne okażą się właściwie dobrane kosmetyki (np. serum antyoksydacyjne) i zabiegi medyczne, zwłaszcza mezoterapia z koktajli. – Mezoterapia stwarza możliwość komponowania preparatów w zależności od indywidualnych potrzeb skóry pacjenta – mówi dr Agnieszka Bliżanowska. – Metoda dostarcza w głąb skóry niezbędnych witamin, aminokwasów, minerałów, kwasów nukleinowych i koenzymów. Nie mówiąc już o nawilżającym kwasie hialuronowym. Preparaty na jego bazie mogą mieć w składzie nawet kilkadziesiąt aktywnych składników – dodaje. W efekcie skóra, nadwyrężona wypoczynkiem w blasku słońca, będzie miała budulec do wzmocnienia swojej konstrukcji. Właśnie po urlopie potrzebuje go najwięcej.

Krótki przewodnik po składnikach preparatów do mezoterapii:

Witamina A przyspiesza odnowę komórkową,
Witamina B odpowiada za metabolizm nienasyconych kwasów tłuszczowych,
Witamina C wspomaga syntezę kolagenu,
Witamina D jest niezbędna do syntezy wapnia,
Witamina E czyli naturalny antyoksydant,
Aminokwasy to podstawowe składniki budujące białka,
Koenzymy zwiększają tempo regeneracji tkanek.


Udostępnij:Share on FacebookShare on Google+

Zostaw odpowiedź