Zasady diety antyzaparciowej

Wiele osób(dzieci,kobiety,mężczyźni) każdego dnia ,boryka się z zaparciami. Stosuje wiele środków farmakologicznych , aby pozbyć się tego problemu.

Proponuje zastanowić się nad włączeniem do codziennego żywienia elementów diety antyzaparciowej.

„Dieta antyzaparciowa ma na celu regulację defekacji bez uciekania się do środków farmakologicznych. Dieta ta zawiera zwiększoną ilość nie trawionych w przewodzie pokarmowym człowieka „błonnika” polisacharydów roślinnych (błonnika, pektyn, gum, hemicelulozy, ligniny). Dzienna dawka w diecie zdrowego człowieka powinno zawierać około 40 g tych związków. Dieta bogatoresztkowa (antyzaparciowa) charakteryzuje się zwiększoną ilością tych substancji (50-70 g dziennie). Oprócz stosowania tej diety w zaparciach stosuje się ją także w profilaktyce zespołu jelita drażliwego, powstawania uchyłków jelita grubego i raka jelita grubego, zapobieganiu rozwojowi miażdżycy, kamicy żółciowej, cukrzycy i otyłości powodowanej przez przejadanie się pokarmami wysokokalorycznymi, pozbawionymi składników bogato resztkowych. Jedną z głównych przyczyn rozwoju metabolicznych chorób cywilizacyjnych jest żywienie się pokarmami wysoko oczyszczonymi. Natomiast polisacharydy roślinne dostarczane z pokarmem, stanowiąc masę wypełniającą w przewodzie pokarmowym, zwiększają ilość wody w treści jelitowej, wchłaniają kancerogeny powstające w jelicie grubym z rozkładu kwasów żółciowych i przyspieszają ich wydalanie. Błonnik zmniejsza również stężenie cholesterolu, trójglicerydów i glukozy.

Produkty zalecane w diecie:

  • Mleko odtłuszczone świeże i zsiadłe, kefir i jogurt naturalny,
  • Chudy twaróg i biały ser,
  • Białka jajek, żółtka tylko w ograniczonych ilościach,
  • Mięso chude: cielęcina, wołowina, konina, królik, kurczaki, indyk, gołąb
  • Dorsz, karmazyn, sandacz, szczupak, lin, leszcz, karaś,
  • Chuda szynka i polędwica, mięso w galarecie,
  • Chuda śmietana,
  • oleje roślinne: słonecznikowe, rzepakowe, sojowe, oliwa – w ograniczonych ilościach,
  • Ziemniaki gotowane i pieczone, puree,
  • Wszystkie warzywa i owoce,
  • Powidła, cukier, syropy, dżemy, galaretki, miód,
  • Liście laurowe, ziele angielskie, wanilia, cynamon, sól, sok z cytryny,
  • Maślanka, serwatka, napary z ziół, słaba herbata, słaba kawa zbożowa,
  • Masło w ograniczonych ilościach, twaróg i ser z odtłuszczonego mleka,
  • Zupy na wywarach z włoszczyzny, jarzynowe, krupniki
  • Potrawy mięsne duszone, smażone bez tłuszczu,
  • Surówki, soki, gotowane warzywa,
  • Desery owocowe, kompoty.

Produkty zabronione w diecie:

  • Pieczywa o małej zawartości błonnika, świeże: jasne, pszenne,
  • Mąka pszenna wysokiego przemiału, kukurydziana, ziemniaczana,
  • Mleko tłuste,
  • Inne sery,
  • Duże ilości żółtek,
  • Baranina, wieprzowina, podroby, dziczyzna, kaczki, gęsi, tłuste ryby,
  • Pasztety, tłuste wędliny,
  • Masło solone,
  • Tłusta śmietana,
  • Frytki, smażone, placki ziemniaczane,
  • Słodycze, alkohol, czekolada, pralinki, cukierki, ciastka, konfitury,
  • Alkohol, kakao, płynna czekolada, mocna kawa i herbata,
  • Zupy na tłustych wywarach,
  • Potrawy smażone, pieczone,
  • Torty, kremy cukiernicze, bita śmietana, ciastka.”

Pamiętajmy też o tym ,że to co jemy każdego dnia i jak się wypróżniamy ma wpływ ,nie tylko na maszą wagę/masę  ,ale i na wygląd naszej skóry i ciała.

Udostępnij:Share on FacebookShare on Google+
Poporzedni wpis
Następny wpis

Zostaw odpowiedź