Wpływ snu na masę ciała

W przypadku niedoboru snu (sen krótszy niż 8 godzin dziennie):

  • Poziom leptyny (hormon odpowiedzialny za uczucie sytości) maleje, co powoduje wolniejsze uczucie sytości podczas jedzenia, czego efektem jest chęć spożywania większych porcji pokarmów
  • Poziom greliny (hormon odpowiedzialny za apetyt)  rośnie, a więc rośnie również apetyt (badania naukowe wskazują, że chęć jedzenia produktów wysowęglowodanowych oraz wysokokalorycznych może wzrastać aż o 45%)
  • Poziom tkanki tłuszczowej w organizmie jest wyższy, ponieważ niedobór snu może upośledzać zdolność organizmu do metabolizowania węglowodanów, czego efektem jest wysoki poziom cukru we krwi. Wysoki poziom cukru we krwi stymuluje z kolei nadprodukcję insuliny, co może prowadzić do magazynowania tkanki tłuszczowej oraz insulinooporności, której dalszym efektem może być zachorowania na cukrzycę
  • Wydzielanie kortyzolu (hormonu stresu wpływający na apetyt) ulega zaburzeniu, powodując utrzymanie uczucia głodu nawet, gdy odpowiednie ilości pokarmu już zostały dostarczone do organizmu
  • Poziom hormonu wzrostu, który jest odpowiedzialny za odpowiednie proporcje między tkanką tłuszczową a masą mięśniową, spada.

Udowodniono, że u kobiet śpiących 5 godzin lub krócej dziennie ryzyko wzrostu masy ciała podnosi się aż o 32%, a 15% kobiet dotyka otyłość

Istnieją przypuszczenia, że małe ilości snu negatywnie wpływają na podstawową przemianę materii, a zatem upośledzają metabolizm

Udowodniono, że ograniczenie godzin snu do 3-4 w ciągu dnia w przeciągu nawet jednego  tygodnia spowalnia proces rozkładu węglowodanów, obniża możliwości organizmu radzenia sobie ze stresem, a także zaburza równowagę hormonalną.

Naukowcy twierdzą, iż sen jest bardzo istotnym czynnikiem sprzyjającym odchudzaniu i  jego brak może negatywnie wpływać na ten proces

Podsumowanie:

Odpowiednia ilość snu (co najmniej 7 godzin dziennie) sprzyja procesowi odchudzania, a jego brak może zaburzać funkcję organizmu i prowadzić do wzrostu masy ciała.

(Autorem artykułu jest firma dietline)

Udostępnij:Share on FacebookShare on Google+

Zostaw odpowiedź