Dieta Dukana – popularna, ale czy naprawdę zdrowa?

Poszukiwanie coraz to nowych sposobów na utrzymanie lub odzyskanie zgrabnej sylwetki nie jest niczym nowym. Ale ostatnio branżę dietetyczną zrewolucjonizowała tzw. dieta Dukana, zwana również proteinową lub francuską. Na czym polega i czy naprawdę przynosi oczekiwane efekty?

vgytxvb

Główne zasady

Dieta Dukana opiera się przede wszystkim na włączeniu do swojego menu jak największej ilości białka, a ograniczeniu do minimum węglowodanów i tłuszczów. Pierre Dukan – twórca omawianej diety – uzasadnia to dwoma argumentami. Po pierwsze, białka są jedynymi składnikami odżywczymi całkowicie niezbędnymi nam do życia. Po drugie, okazuje się, że trawienie białek przebiega wolniej niż trawienie cukrów i tłuszczów i wymaga więcej energii. Dlatego dłużej czujemy się syci, spalamy też więcej kalorii. Dodatkowo białka zapobiegają zatrzymywaniu nadmiaru wody w organizmie, co jest częstą przyczyną tycia.

 

Cztery fazy Diety Dukana

Dieta proteinowa podzielona jest na cztery etapy; każdy z nich ma określony czas trwania oraz zdefiniowaną gamę produktów, które możemy spożywać:

1.   Faza uderzeniowa (faza ataku) – trwa ok. 5 – 7 dni i opiera się na produktach z ośmiu grup:

  • chude mięso: wołowina, cielęcina, konina
  • ryby w formie pieczonej, gotowanej, wędzonej lub surowej
  • podroby
  • owoce morza
  • jaja
  • drób bez skórki (ale nie kaczka ani gęś)
  • odtłuszczony nabiał
  • woda mineralna, kawa, herbata, herbaty ziołowe i owocowe.

 

2. Faza równomiernego rytmu utraty wagi (faza naprzemienna) – czas jej trwania zależy od efektów, jakie chcemy osiągnąć; przyjmuje się tydzień na każdy utracony kilogram. Faza ta polega na naprzemiennym stosowaniu dwóch typów diety:

  • opartej na proteinach łączonych z warzywami
  • czysto proteinowej (opartej na produktach z fazy I).

Cykl zamiany można dostosować do własnych preferencji – 5/5, 3/3 lub 1/1 (odpowiednio 5, 3 lub 1 dzień na diecie proteinowej z warzywami, potem zamiana na dietę czysto proteinową). Należy pamiętać, że dozwolone warzywa to rzodkiewka, ogórek, pomidor, por, szparagi, szpinak, papryka, kapusta, sałata, cukinia, marchew i buraki; także grzyby. Na „czarnej liście” nadal są ziemniaki, ryż, fasola, groch i kukurydza.

 

3. Faza utrwalania uzyskanej wagi – trwa średnio 10 dni na każdy utracony kilogram, a jej celem jest uniknięcie efektu jojo. W tym etapie możemy już pozwolić sobie na większą różnorodność, gdyż poza produktami z dwóch poprzednich faz, dozwolone są:

  • porcja owoców dziennie (oprócz czereśni, bananów i winogron)
  • 2 kromki chleba pełnoziarnistego dziennie
  • 40 g sera
  • 2 porcje produktów skrobiowych tygodniowo (makaron, ryż lub ziemniaki)
  • udziec jagnięcy, pieczeń z polędwicy wieprzowej (schab) lub szynka.

Niezwykle istotne jest jednak, aby przez jeden dzień w tygodniu stosować dietę czysto proteinową (z fazy ataku). Jako nagrodę dwa razy w tygodniu możemy za to pozwolić sobie na „ucztę”, czyli spożycie produktów zakazanych, np. pizzy, lodów, wina. Ale żeby nie było zbyt różowo, całą porcję musimy zjeść na raz, nie dokładając sobie po jakimś czasie. Dodatkowo pomiędzy „ucztami” zachowujemy odstęp co najmniej jednego dnia.

 

4. Faza stabilizacji wagi – tutaj zasada jest prosta – odżywiamy się normalnie, ale w każdy czwartek (jeśli to niemożliwe – środę lub piątek) stosujemy dietę czysto proteinową. Obowiązkowo włączamy też do swojego menu 3 łyżki otrąb owsianych dziennie. I tak najlepiej do końca życia.

 

nmiop0

Okiem eksperta

Nietrudno zauważyć, że dieta Dukana cieszy się coraz większą popularnością; często nie zdajemy sobie jednak sprawy z wpływu, jaki może ona mieć na nasze zdrowie. O opinię na ten temat poprosiliśmy więc eksperta:

Moim zdaniem, dieta Dukana ma swoje racje bytu i wszelkie podstawy do tego, by dawać pozytywne efekty w postaci utraty wagi. Niemniej jednak, jest to tylko teoria. Wkraczając w temat tej diety głębiej, dostrzegamy wiele spraw, które nie są wcale tak „wspaniałe” dla organizmu jak obiecuje książka. Nie polecam tej diety osobom z chorymi nerkami, z uwagi na ogromną ilość białka. Nie podoba mi się także całkowite eliminowanie zdrowych tłuszczy. W dłuższym, a nawet krótszym okresie może to przynieść skutki w postaci zaburzeń hormonalnych. Natomiast eliminowanie produktów zbożowych prowadzi do niedoboru witamin z grupy B, a także wielu niezbędnych minerałów. Dodatkowo osoby ze słabą wolą po zastosowaniu kilkutygodniowej diety wracają do punktu wyjścia, a nieraz jest jeszcze gorzej, co potwierdzają moi pacjenci. Dużo lepszy rezultat daje ustabilizowana dieta, zrównoważona pod każdym względem i dopasowana do danego organizmu – twierdzi mgr inż. Karolina Kozela, dietetyk i technolog żywności.

Zatem – stosować dietę Dukana czy lepiej z niej zrezygnować? Wybór należy do każdej i każdego z nas. A jeśli macie własne opinie lub doświadczenia, zachęcamy do podzielenia się nimi. Jeśli potrzebujecie diety zbilansowanej to to zapraszamy na poradę.

(artykuł w oparciu o materiały z B&H)

Udostępnij:Share on FacebookShare on Google+
Poporzedni wpis
Następny wpis

Zostaw odpowiedź