BMI – wskaźnik masy ciała

Zdrowie to najważniejsza rzecz w naszym życiu. Aby móc się nim cieszyć jak najdłużej, by nie borykać się z problemami dotyczących osób otyłych, warto pilnować masy naszego ciała. Jej wielkość powinna być optymalna i zrównoważona. Idealnym narzędziem, które przyczyni się do kontrolowania ilości tkanki tłuszczowej w naszym organizmie jest Body Mass Index, a w skrócie BMI. Jest to najpopularniejszy i najbardziej charakterystyczny ze wskaźników masy ciała.

Charakteryzuje się tym, że jest bardzo prosty w obsłudze. Na naszej stronie znaleźć można kalkulator BMI, który z dużą dokładnością wskaże, czy aby przypadkiem nasz styl życia nie kieruje nas ku otyłości. By skorzystać z kalkulatora musimy podać jedynie nasz wzrost i wagę, a kalkulator obliczy BMI. Wskaźnik Queteleta II (inaczej wskaźnik BMI) określa zależność pomiędzy masą ciała, a wzrostem. Ten właśnie współczynnik możemy obliczyć poprzez podzielenie naszej wagi, która ma być wyrażona w kg przez kwadrat wzrostu, który będzie wyrażony w metrach.

Interpretacja wyników BMI

Poniżej zostały przedstawione przedziały wyników dla różnego wskaźnika BMI oraz jego interpretacja.

BMI poniżej 18,5 – niedowaga

  • Niedowaga jest wbrew pozorom bardzo niebezpieczna. Może ona prowadzić do wszelakich zaburzeń funkcjonowania organizmu (np. pracy serca), zaburzeń hormonalnych, wystąpienia poronień u kobiet w ciąży, przewlekłego niedoboru witamin i składników mineralnych, co często wywołuje nieodwracalne zmiany w organizmie. Przyczynami najczęściej są nadmierne odchudzanie, anoreksja, bulimia lub często też nowotwór. Objawami, prócz wychudzenia najczęściej są ospałość, zmniejszona odporność, zła kondycja włosów i paznokci. Przy niedowadze niekiedy występuje anemia, osłabienie kości, osteoporoza.

BMI 18,5-25 – prawidłowa waga

  • Świadczy o prawidłowej masie ciała. Oznacza to, że nie ma potrzeby zmiany stylu życia, czy odżywiania się.

BMI 25-30 – nadwaga

  • Osoby, które uzyskały ten wynik nie muszą się jeszcze zanadto martwić, lecz powinny to potraktować jako sygnał ostrzegawczy, który sugeruje zmianę stylu życia, ograniczenie cukrów i tłuszczy.

BMI 30-35 – otyłość I stopnia

  • Wynik ten mówi o zwiększonym ryzyku wystąpienia chorób typowych dla otyłości.

BMI 35-40 – otyłość II stopnia

  • W przedziale tym znacząco wzrasta ryzyko wystąpienia chorób związanych z otyłością.

BMI powyżej 40 – otyłość III stopnia

  • Osoby, które uzyskały ten wynik powinny jak najszybciej udać się do lekarza. W tym przedziale występuje bardzo duże zagrożenie życia. Taką otyłość leczy się specjalnie dobranymi ćwiczeniami, dietą i lekami. W przypadkach, kiedy to nie wystarczy – potrzebna jest operacja chirurgiczna.

Powyższe wyniki pozwalają jedynie nakreślić naszą sytuację – nie powinny być bazą dla żadnych konkretnych czynności. Pomimo tego, mogą nas nakierować na pewne działania w momencie odchylenia od stanu równowagi. Interpretacja ta powinna się opierać również na płci, wieku i kilku innych czynnikach. By szczegółowo zanalizować swoją sytuację, najlepiej jest się udać do dietetyka.

Wskaźnik BMI nie jest dokładny, ponieważ nie rozróżnia tkanki tłuszczowej od mięśniowej. Toteż jego wynik nie jest do końca wiarygodny. Natomiast w ogóle nie może być brany pod uwagę u: dzieci, młodzieży, kobiet w ciąży i matek karmiących piersią, starszych osób, umięśnionych ludzi, chorych na przewlekłe choroby, czy sportowców.

Wynik BMI często jest używany do określania ryzyka wystąpienia niektórych chorób. Powiązany jest on z rodzajem diety, aktywnością fizyczną, obwodem talii, ciśnieniem krwi, poziomem cukru we krwi oraz historią chorób (także w rodzinie).

My też możemy tak wyglądać i tak się uśmiechać trzymając wagę w ręku . Ja zaczynam moją dietę. Jeśli chcesz przyjdź , zaczniemy razem. Zapraszam!!!

Udostępnij:Share on FacebookShare on Google+
Poporzedni wpis

Zostaw odpowiedź